Välkommen!

11 oktober 2012

En Kram!

Utdrag från Wikipedia 

"En kram är en fysisk omfamning av en annan person med armarna. Kram är en form av beröring.
Kramen fyller i vissa sociokulturella sammanhang en viktig funktion vid hälsning och avsked, ofta som ett alternativ eller komplement till handskakning när detta kan kännas alltför formellt, i Sverige till exempel inom familjen eller den närmaste vänskapskretsen.
Kramen kan också vara ett sätt att ge tröst och trygghet åt en annan varelse. Denna användning har stöd i vetenskapliga undersökningar om samband mellan lugn och beröring.
Kramens dag infaller den 21 januari."

Vad betyder en kram för dig?

Jag älskar att kramas och jag ger gärna bort en massa kramar både till vänner, arbetskamrater och till de extra speciella personer som behöver det...en kram säger mer än ord för mig, det är en känsla och en trygghet, det ger bekräftelse och värme, det ger även kärlek och attraktion...

hur kramas du? Är du personen som vill ha dina händer ovanför den andres vid axlarna, eller håller du vid midjan, eller är du den som har en arm vid midjan och en vid axeln..klappar du på ryggen, håller kvar handen på ryggen eller lägger du kanske en hand på bakhuvudet?

Jag och en killkompis pratade om kramar en dag på jobbet på landvetter, där får vi ju egentligen inte kramas under service bland passagerarna men det gör vi ändå för det visar ju att vi tycker om varandra och inte bara jobbar ihop som robotar...ofta möts vi då av kommentarer från folk som har sett det och har reaktioner på det...alltid lika kul att höra eller se hur andra människor reagerar på beröring...men då berättade han att när vi kramas så gör vi det på ett sätt som han har reflekterat över, jag lägger tydligen min hand vid hans nacke och han är längre än mig så jag kryper liksom in i hans famn på nåt sätt. Vi pratade även om klappen på ryggen..vad är grejen med det varför ska man klappa någon nästan dunka någon i ryggen när man kramas...vad är det för tecken?

Hur länge ska man kramas är då nästa fråga ? Vart går gänsen? När går det för långt och betyder något mer än en kram?

Vem vill du kramas med? Jag vet vem jag vill kramas med.... DIG!! Det är sant!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar