Välkommen!

20 maj 2012

Makt!!

Maktspel!
När det kommer till makt så finns det regler..det är dock olika regler beroende på vad för makt du vill ha…

När det kommer till kärleksmakt så är det lite katt och råtta leken..den ena bestämmer och styr men det kan snabbt vända så att man helt plötsligt styr leken..för det är ju en lek i början när allt är nytt och spännande..men hur är det då när det kommer till vem som ska börja ha makten..vem ska skicka första meddelandet på sms eller fejjan eller hur man kommunicerar och vad ska man skriva? Ska man vara så rak att man säger vad man vill? Ja det tycker jag..livet är för kort för att spela spel och ha löjliga trix…men fan vad skoj det är..men då är ju mitt problem nu då..vad gör man om jag vill skicka iväg ett sms till någon som jag inte borde skicka till..sitter på mina händer för att inte slänga iväg nåt..varför ska jag inte göra det då? Jo för det ställer kanske till det..eller är det så att jag inte har något att förlora på det? Vem vet det kanske är så att den personen också sitter på sina händer för att inte verka för intresserad!

När det sedan kommer till jobb och makt på jobbet så är det ju så att det finns en chef, men på olika arbetsplatser jag har varit på är det inte alltid chefen som bestämmer..visst det har det slutgiltiga ordet men när det gäller andra saker så finns det en viss makt hos de anställda vad som kommer hända på företaget eller vad som kommer sälja eller hur arbetsklimatet kommer att vara..då är det makt ett bra verktyg att använda sig av för att få ut det bästa och för att kunna ta sig framåt och inte så kvar och stampa och bli överkörd.

Samma i familjekonstellationer så bara för att någon är förälder betyder inte det att den personen bestämmer…den vuxna är inte alltid vuxen, den kan falla ner och vara barn och barnet blir den vuxna i en situation.
När det kommer till makt så gäller det dock att vara försiktigt för att för mycket makt kan skada både dig och andra.


puss puss!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar